Цивільна оборона


Дитинство - найважливіший, самобутній і неповторний період у становленні особистості, саме в цей час дитина формується фізично, психічно й інтелектуально, набуває необхідних знань, умінь та навичок, і саме в цей період вона потребує найбільшої уваги, спілкування і захисту.
«Тиждень цивільної оборони» є завершальним етапом щорічного навчання учнів за програмою «Основи здоров’я», де закріплюються отримані теоретичні знання про небезпеки, їх причини, наслідки для людей і довкілля та практичні дії з особистої безпеки і захисту учнів під час надзвичайних ситуацій. З метою попередження надзвичайних ситуацій техногенного, природного характеру та ліквідації їх наслідків  Законом України “Про Цивільну оборону України” передбачена підготовка і перепідготовка керівного складу ЦЗ, її органів управління, навчання населення вмінню застосовувати засоби індивідуального захисту і діяти у надзвичайних ситуаціях.
Підготовка учнів у Супоївському НВК  здійснюється відповідно до Положення «Про підготовку і проведення Дня ЦО у загальноосвітній школі» від 19 травня 1995 року № 143/179.
Проведення Тижня цивільної оборони в школі передбачає:
ü вироблення в учнів умінь, навичок грамотно й чітко діяти у різних надзвичайних ситуаціях для захисту свого здоров'я та життя;
ü виховання впевненості в ефективності заходів, що проводить цивільна оборона;
ü формування і розвиток в учнів високих морально-психологічних якостей: відваги, витримки, ініціативи та кмітливості, взаємної виручки; постійної готовності виконати завдання цивільної оборони;
ü удосконалення теоретичних знань та практичних навичків учнів та педагогічного колективу під час захисту від наслідків надзвичай­них ситуацій;
ü визначення готовності структурних ланок ЦО до виконання завдань за своїм призначенням;
ü організація масових здач нормативів із цивільної оборони;
ü пропаганда передового досвіду організацій і здійснення навчаль­ного процесу з ЦО та методичну майстерність учителів, що виклада­ють цей предмет;
ü практична перевірка вміння учнів користуватися засобами ін­дивідуального захисту, виготовлення найпростіших засобів захисту ор­ганів дихання, надання першої медичної допомоги;
ü навчання керівного складу  організації й про­ведення заходів із цивільної оборони у школі.
Тому підготовку до Тижня ЦО у НВК розпочинаємо завчасно. Вона передбачає оформлення необхідних документів, ретельне і продумане планування всього комплексу заходів.
Перш за все було видано накази начальника ЦО – директора НВК – від 06.01.2016 № 14 о/д «Про підсумки роботи ЦО у 2015 році та завдання на 2016 рік», від 09.02.2016 № 36 о/д «Про роботу Супоївського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ (ясла-садок)» у системі цивільного захисту на 2016 рік», у яких вказується мета, завдання і час проведення, склад учасників і порядок їх навчання, обсяг робіт з підготовки навчально-матеріальної бази та термін їх виконання, від­повідальні особи, склад загальної комісії, підкомісії  тощо.
Наступними важливими документами є «План підготовки до проведення Тижня цивільної оборони в Супоївському НВК» та «План проведення Тижня цивільної оборони в Супоївському НВК» затверджені наказом Супоївського НВК від 09.02.2016 № 36 о/д «Про роботу Супоївського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ (ясла-садок)» у системі цивільного захисту  на 2016 рік».

На підготовку до проведення Тижня ЦО відводиться не менше 2-х місяців. У період підготовки штабом активізується пропаганда ЦО через усні виступи, стіннівки, демонстрацію науково-популярних документальних фільмів з цієї тематики, обновлюється наочна агітація, обладнуються тематичні виставки. Також у цей період проводиться цілеспрямована робота для підвищення  якості підготовки постійного складу, вдосконалюється навчання учнів з ЦО, готуються структурні ланки, заняття, проводяться тренування для здачі нормативів з програм ЦО для учнів.

Педагогічний  колектив та обслуговуючий персонал навчального закладу також беруть активну участь у підготовці та проведенні заходів Тижня цивільної охорони, з їх складу комплектуються невоєнізовані формування ЦО школи ( особи, які не досягли 18-річного віку, до складу формувань не включаються), з ними відпрацьовується комплекс  відповідних заходів.
Тиждень ЦЗ проводиться без порушення навчального процесу, заздалегідь передбачено і сплановано на цей тиждень максимально можливу кількість уроків та занять з ЦО (час проведення відкритих уроків, перегляд документальних фільмів збігається з розкладом проведення уроків з основ здоров'я; теоретико-практичні заняття, конкурсно-пізнавальні заходи, зустрічі проводяться в позаурочний час та на годинах класних керівників).  
Головна умова успішного проведення Тижня ЦО — його насиченість практичними заходами у формі змагань, що викликають жвавий інте­рес в учнів і сприяють поглибленню знань і набуттю практичних на­вичок, а також необхідними заходами забезпечення безпеки учасників і медичного контролю.
Під час підготовки всіх учнів ділимо на 4 вікові групи (вихованці дитячого садочка, початкова, середня та старша ланки) і доводимо до їхнього відома перелік заходів, зміст, місце і час їх проведення.
           За добу до початку Тижня ЦО на інформаційному стенді закладу вивішу­ється оголошення про час проведення кожного заходу та список осіб, відповідальних за їх виконання.
Розпочинається Тиждень цивільної оборони загальношкільним урочистим відкриттям. Після проведення загальної лінійки на першому уроці проводиться єдиний урок по цивільній обороні (15-20 хвилин), на який запрошуються батьки учнів, представники органів ЦО. Протягом Тижня проводяться конкурсні огляди наочної агітації з цивільної оборони: плакати, малюнки на тему: «Охорона навколишнього середовища – обов’язок кожного», тематична викладка літератури «Правила поведінки в надзвичайних ситуаціях», виставка виготовлених  найпростіших засобів індивідуального захисту. Усе це готується заздалегідь у підготовчий період.  
Також у цей Тиждень активно використовуються міжпредметні зв’язки для поглибленого вивчення факторів, що викликають надзвичайні ситуації (фізика, хімія, географія, біологія, природознавство тощо). На заняттях з гуманітарних предметів обговорюються художні твори та історичні події, пов’язані з надзвичайними ситуаціями. Крім того були проведені відкриті уроки: з історії у 10 класі на тему: «Уроки історії, про які маємо пам’ятати»; у 8 класі з української літератури «Трагедія Чорнобиля в житті та літературі»; «Екологічні проблеми світу та України» - з географії у 9 класі; з основ здоров’я – «Якщо застало лихо?» (5 клас), «Збережемо нашу землю блакитною і зеленою» (8 клас). Відкриті уроки проводяться для закріплення знань, умінь і набутих навичок учнів  з цивільного захисту. Метою уроків є  удосконалення теоретичних знань та практичних навичків учнів та педагогічного колективу під час захисту від наслідків надзвичай­них ситуацій. Ці уроки вчать учнів правильно і критично оцінювати свою поведінку в надзвичайних ситуаціях, приймати правильне рішення, вдало надавати першу  допомогу, як собі так і товаришам, виховують мужність, бажання займатися спортом, зміцнювати своє здоров’я.
 Крім отриманих теоретичних знань  діти мають можливість застосувати їх на практиці. Так, учні початкової ланки навчалися користуватися засобами індивідуального захисту; учні 5-8 класів – надавати першу домедичну допомогу, а старшокласники  користуватися засобами пожежогасіння. Також учні 6-10 класів моделювали ситуації порятунку людини під час надзвичайних ситуацій природного, техногенного та соціально-побутового характеру.
Не менш захоплюючою була зустріч учнів старшої ланки з майором В.В.Скарновичем, який провів практичне заняття «Вогнева підготовка. Неповне розбирання автомата Калашнікова».
У вересні 2015 року у навчальному закладі спільними зусиллями учнів, батьків та працівників школи було облаштовано приміщення сховища. Адміністрацією НВК та класними керівниками з учнями та працівниками школи протягом року було відпрацьовано план евакуації  та правила поведінки в сховищі. Проводяться евакуації учнів через передачу сигналу «Увага всім!» (оповіщення за допомогою одного довгого дзвінка). Після цього діти разом з вчителем покидають приміщення школи та переходять у сховище. Тому під час  проведення Тижня ЦО, евакуація – один із найважливіших етапів плану заходів.
Також протягом Тижня в кожній віковій групі були проведені виховні години та години спілкування.
Так, в дитячому садочку всі дні Тижня мали свою назву: «День здоров’я», «Сам вдома», «Вогонь – друг або ворог», «Ми - пішоходи та пасажири», «Екологознайко». Відповідно цих назв проводилися заходи. Наприклад, в день «Ми - пішоходи та пасажири» з дітками була проведена гра «Відгадай за описом» (діти повторювали види транспортних засобів та їх призначення); заняття з образотворчого мистецтва на тему «Колобок на міській вулиці»(закріплювали знання щодо користування світлофором ); сюжетно-рольова гра «Автомістечко» (відпрацьовували моделі правильної поведінки на вулиці та в транспорті); дидактична гра «Дорожні знаки» (повторювали дорожні знаки попереджувального та забороняючого характеру), а також проводилися рухливі ігри «Знайди свій знак», «Кольорові автомобілі», під час яких діти розвивали увагу, швидкість реакції на сигнал.
 У  початковій та середній ланці   проводилися вікторини, рольові та пізнавальні ігри, змагання, естафети , які сприяли виробленню в учнів умінь, навичок грамотно і чітко діяти у різних надзвичайних ситуаціях для захисту свого здоров'я та життя. Так, у 1 класі проведена мандрівка «Країна безпеки»; перекличка повідомлень «Перша допомога» у 2 класі; пізнавальна гра «Іскру гаси до пожежі» (5 клас); у 8 класі усний журнал «Якщо застало лихо» тощо.
У старших класах організовувалися тренування, на яких відпрацьовувалися вміння і навички одягання протигазу та зняття його; виготовлення ватно–марлевої пов’язки; проведення часткової санітарної обробки після подолання ділянки радіоактивного зараження. Проводилися змагання зі складання нормативів ЦО, семінари з обговоренням підготовлених рефератів, практичні за­няття з виконання ситуаційних завдань, зустрічі, презентації «Біль Чорнобиля в душах і долях», «Допоможи собі сам».
Закінчується Тиждень переглядом документального фільму «Людина в екстремальних ситуаціях» та підведенням підсумків. Начальник ЦО на основі особистих спостережень і доповідей начальника штабу підводить підсумки виконання запланованих заходів ЦО. В підсумковій  частині свого виступу начальник ЦО визначає, в якій ступені досягнута мета і як вирішені  завдання  Тижня ЦО, дає оцінку діям формувань, відзначає сміливі та ініціативні дії учнів, вчителів, проявлені ними високі морально-психологічні якості. За результатами підсумків складається наказ НВК  про результати проведення  Тижня цивільної оборони, який зачитується на лінійці. Педагоги, учні, класи, команди, які відзначилися під час виконання заходів із цивільної оборони, нагороджуються  грамотами та призами.
Отже, проведення в навчальному закладі Тижня цивільної оборони  сприяє удосконаленню педагогічним колективом та учнями теоретичних і практичних навичок щодо дій в умовах надзвичайних ситуацій, навченості надання першої домедичної допомоги потерпілим в разі потреби, готовності учнів діяти за сигналами оповіщення ЦО, користуватися засобами колективного та індивідуального захисту, пропаганді здорового способу життя.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Мовний турнір "безсполучникове складне речення"

Тема:   Мовний турнір «Безсполучникове складне речення» Мета : узагальнити й с...